چرا اسلام خوردن گوشت خوک را حرام کرده است؟

چرا اسلام خوردن گوشت خوک را حرام کرده است؟
اسلام اولین دینی نیست که خوردن گوشت خوک حرام کرده است بلکه آیین یهودی نیز آن را تحریم نموده است و تا اکنون هیچ یهودی در اروپا و آمریکا، مگر استثناء گوشت خوک را مصرف نمیکند و کسی آن را بر یهود ایراد نگرفته بلکه غرب عادات دین یهود را گرامی میدارد. آنگاه که حضرت مسیح – علیه السلام – آمد. تصریح کرد – همچنانکه در انجیل بیان شده – به اینکه نیامده است تا ناموس را نقص کند بلکه آمده تا آن را کامل نماید، یعنی؛ نیامده است تا قوانین یهود را و در بین آن، تحریم گوشت خوک را تغییر دهد. پس بر این اساس، منطقی آن است که گوشت خوک در آیین مسیحیت نیز حرام باشد.
هنگامی که اسلام آمد او نیز در امتداد دیگر ادیان آسمانی گذشته، گوشت خوک را تحریم کرد و قرآن کریم در چهار جا صریحاً آن را بیان کرده است. از جانب دیگر – به اضافه این تحریم دینی – اسباب و دلائل دیگری وجود دارند که این تحریم را تأکید میکند – از جمله، دانشمندان مسلمان اثبات کردهاند که خوردن گوشت خوک به تندرستی زیان میرساند مخصوصاً در مناطق گرمسیر علاوه بر آن، آیات قرآنی حرمت گوشت خوک را با حرمت گوشت میت و خون یک جا جمع کرده است. خوردن گوشت میت و خون به دلیل جمع شدن انواع میکروب و مواد مضر ثابت شده است پس گوشت خوک نیز در این مضرات بر آنان حمل میشود.
اگر ابزار و آلات جدید و مدرن در گوشت خوک، خون و ریههای آن، کرمهای بسیار خطرناک را کشف کرده است، چه کسی ضمانت میکند که آفات دیگری نیز وجود ندارند که هنوز کشف نشدهاند. انسان به قرنهای متمادی نیاز دارد تا یک آفت را کشف کند. خداوندی که انسان را آفریده است. اسباب سود و زیان او را از همه کس بهتر داند و قرآن بر این حقیقت تأکید میکند و میفرماید :
Ðو فوق کل ذی عم علیمÑ
(ما فوق هر عالمی، عالمی است). یوسف / 76.
اسلام برای ضروریات نیز حساب باز کرده و محرمات را در آن مباح نموده است و در این مورد قاعدة مشهوری است که می گوید :
(ناچاری حرام را حلال میکند). بنابراین اگر ضرورتی – که جان انسان را به خطر افکند – پیش آمد و مسلمان را ناچار کرد از غذاهای حرام از جمله گوشت خوک استفاده کند، هیچ اشکالی ندارد. همچنانکه قرآن به این مسأله اشاره میکند :
Ðفمن اضطر غیرَ باغٍ و لا عادٍ فلا إثمَ علیهÑ البقره / 173.
(آن کسی که مجبور شود (به خاطر حفظ جان از اشیاء حرام بخورد) در صورتی که علاقهمند و متجاوز ( از حد سد جوع) نباشد گناهی بر او نیست.
اما نباید استفاده از خوراک حرام از حد ضرورت (سدجوع) تجاوز کند در غیر اینصورت متجاوز و گناهکار به حساب میآید.

22 پاسخ

  1. SIKTIR baba.Kiram to ghoran o islam ba in ghanoonhaye kirish

  2. سلام
    انصافا استدلال از این سست تر ندیده و نشنیده بودم. اگر قرار باشه علم مبنای قضاوت درباره دین باشه باید همه تبعات اون رو هم پذیرفت. اگر هم قرار نیست که اون وقت دیگه چرا باید از علم برای اثبات درستی احکام دینی استفاده کرد؟

  3. vaghean che ettelaate mofidi dadi!!
    boro amoo fekre noon bash, age in mardome gorosne goosht gireshoon biad, gooshte kharo kaftaaram mikhoran.
    ta kei donbale in arajifin?!!

  4. این را به بعضی حضرات ایرانیها بگویید که تا وارد اروپا میشوند برای اینکه به قول خودشان ثابت کنند که با محیط سازگاری پیدا گرده اند و خود را روشنفکر جلوه دهند ،فورا شروع به خوردن خوک و خرید سگ میکنند.واقعا که اشخاص عقب مانده و کم ظرفیتی هستند.

    • تکامل علم به زمان نیاز دارد. این ها همه ی دانشمندان می دانند. پس اگر علم اشتباهی بکند و شما بخواهید بجای توصیه های دین، به آن عمل کنید، قطعا ضرر خواهید کرد چرا که زمان خواهد برد تا اینکه علم (مانند بسیاری از دفعات گذشته) به اشتباهات خودش اعتراف کند.

  5. Baradare man ini ke shoma migi ke :اگر ابزار و آلات جدید و مدرن در گوشت خوک، خون و ریههای آن، کرمهای بسیار خطرناک را کشف کرده است، چه کسی ضمانت میکند که آفات دیگری نیز وجود ندارند که هنوز کشف نشدهاند az koja maloom ke dar morede goshte gosfand ,goosale ya gav hamchin chizi rooy nade?!age mikhay injori ehtiat koni ke dige nabayad lab be hichi bezani

  6. خوردن گوشت خوک باعث ایجاد بیماری بنام ترنشیا می شود ( البته اگر املاش رو درست نوشته باشم ) این بیماری ناشی از انگل هایی است که در گوشت خوک وجود داره

    بنده آدم مذهبی نیستم ولی کلا چیزهایی که دین حرام کرده برای بدن مضر هستند .

  7. یعنی عقل دانشمندان اروپایی از جماعت آخوند و مسلمان کمتره و تا حالا به ضرر و زیان آن پی نبرده اند؟!!! چرا از روی باد معده حرف یاوه می زنید؟ اگر گوشت خوک باعث بروز بیماری میشد تا بحال صد بار خوردن انرا ممنوع کرده بودند نه اینکه گران ترین گوشت در اروپا همین گوشت خوک باشد.

    وقتی درباره چیزی سواد و اطلاع کافی ندارید بهتره اظهار نظر خنده دار نکنید تا مورد تمسخر قرار نگیرید. شیوه نگهداری و پرورش خوک در بهداشتی ترین سالنهای پرورش دامی انجام می شود و تحت نظارت بهترین دامپزشکان و واکسیناسون های مرتب و جیره غذایی دقیق می باشد آن وقت شماها بدون داشتن کوچکترین اطلاعی در اینباره فقط از روی احکام آخوندی ادعا میک نید فلان چیز به فلان دلیل دینی حرام است!!

    • اگر اینطوری که شما گفتید، بخواهیم عمل کنیم، یعنی باید مثل همان تعدادی عمل کنیم که حتی گوشت نوزاد انسان را هم می خورند! یعنی دیگر غذاهایمان برایمان تفاوتی نداشته باشد. پس سلامتی مان چه می شود؟

      • در جواب سعید:سلام سعید جان
        1-املای درست این کرم «تریشینلا اسپایرالیس» است که با خوردن گوشت «آلوده» و «خوب نپخته» خوک منتقل می شود.
        2-«تنیا ساژیناتا» نیز از گوشت آلوده گاو و «دیفلوبوتریوم لاتوم» نیز از گوشت آلوده ماهی می توانند به انسان منتقل شوند.بیماری های انگلی متعدد دیگری نیز وجود دارند که به صورت غیر مستقیم و با آلودگی آب و سبزیجات به مدفوع گاو و گوسفند آلوده به انسان منتقل می شوند که نمی تواند دلیل کافی برای منع مصرف یا منع
        پرورش گاو و گوسفند باشد.

  8. اولش که عنوان مطلبت رو خوندم گفتم: وای… باز یکی از این ماتریالیستهای ناباور به دین اسلام حمله کرده و لابد الان بعد از بهم بستن آسمون و ریسمون میخواد از ازدواج عایشه با پیامبر انتقاد کنه (برنامه هر شب آدمهای ماتریالیست). اما بعد که مطلبت رو خوندم خوشحال شدم که هنوزهم مثل گذشته از دوران حضرت آدم تا بحال آدمهای مومن هم هستند.
    مطلب خوبی بود و مفید. و من کاملا موافقم.

  9. لطفا پیوند این سوال رو در تارنوشت خودت قرار بده تا خواننده هات هم بیان نظرشون رو بدن:

    عنوان: به خاطر کدام خدمت دولت نهم دوباره به دکتر محمود احمدی نژاد رای بدیم؟
    پیوند: http://blog.ramim.ir/?page_id=236

  10. moshkel az fahme eshtebah + khosoomate nashi az estebdade dinie, goosht kolan khoob nist bade ye seni va kam bayad msraf she, kolan hichi ideal nist, gooshte khook bar farzam age bad bashe taze mishe mesle gooshte goosfanfd, ba din najangim, din harfash male zamane khodeshe bana be moghtaziate siasi, ejtemayee va koli masaele dige in harfa zadeh shodeh, bayad asle matlabo gerfet na inke felan chiz oon zaman haram boodeh pas alanam hast, man kolan az in harfe ghoran faghat ye chizo mitoonam be onvane mosalmoon befahmam ke chizi ke vase badan zarar dare behtare azash ejtenab konim, vassalam

  11. دانشمندان مسلمان؟
    گویی فقط این نوع خاص دانشمندان توانایی اثبات ادعاهای دینی را دارند.
    لطفا برای ادعاهای خود مدارکی ناچیز ارائه بدهید. لینکی ، سایتی وبلاگی چیزی….
    چرا با وجود این همه ضرر هنوز کشورهای غیر مسلمان و کشورهای پیشرفته که سیستم بهداشتی پیشرفته ای دارند، از خوک استفاده می کنند؟
    بازهم همان مغلطه ی همیشگی. خداوند ادعایی کرده و چون شما نتوانسته اید خلافش را ثابت کنید، پس ادعای خدا درست است.
    در سال چند نفر به خاطر بیماری های ناشی از خوک می میرند؟ چه بیماری هایی می گیرند؟
    فرض می کنیم، حق با شماست. در خوک بیماری ها و انگل هایی وجود دارد. اما چرا با وجود مصرف زیادش در کشورهای غیر مسلمان، خبری از آمار مبتلایان به بیماریهای ناشناخته خوک نیست؟ اگر بیماری ای وجود دارد، باید بیمار هم وجود داشته باشد. اینطور نیست؟

  12. بیماری تریشینلا trichinella

  13. دلیلی جالی رو در کتاب معجزات قرآن خوندم.خوک حیوان بی غیرتیه.حیوانیه که از روی غریزه نظاره گر جفت گیری جفتش میشه.البته تمایلش به خنک شدن در کثافت و لجن رو نمیشه انکار کرد

  14. بنام خدا – در مورد الودگی های گوشت خوک با توجه به انجام ازمایشات اجباری اتحادیه اروپا روی تک تک دامها قبل از کشتار (که در ملل اسلامی اجرا نمی شود ) و ضرورت داشتن گواهینامه سلامت برای کله دامها و شرایط نگهداری گوشت در دماهای زیر صفر و پخت ان در دماهای بالا تمامی الودگیها و میکروب ها مانند گوشت گوسفند از بین میرود لذا تمامی مباحث مربوط به این الودگی ها موضوعی ندارد . فراموش نکنیم غرب با دامها و طیور مشکوک به بیماری امفولانزای مزغی و جنون گاوی چه بر خوردی کرد و نمونه برخورد با زعفران و پسته مشکوک به الودگی صادراتی از ایران در غرب بسیار حایز اهمیت بود.لازم به ذکر است استدلالهای فوق در دنیای جدید به مدد تکنولوژی اطلاعات با کمی تحقیق و بررسی بسهولت قابل رد می باشد . خواهشمند است در بیان استدلالات از روشهای دیگری استفاده شود

  15. بنام خدا – در مورد اثرات روحی روانی گوشت خوک نیز در انسانها همانند اثر بسیاری از مواد غذایی دیگر از نظر علمی هیچوقت توسط مراجع علوم روانشناسی و رفتاری و پزشکی در حد نظریات اثبات نشده باقی مانده است . چونکه همه میدانیم هیچ مواد غذایی را نمی توان نام برد که باعث درستکار شدن یا بزهکار شدن افراد شود .لذا در مورد گوشت خوک نیز مانند بعضی از قوانین قرانی در مورد زن و ارث و حضانت باید با تامل بیشتری بررسی و اظهار نظر کرد .

  16. chiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii?

  17. «اگر ابزار و آلات جدید و مدرن در گوشت خوک، خون و ریههای آن، کرمهای بسیار خطرناک را کشف کرده است، چه کسی ضمانت میکند که آفات دیگری نیز وجود ندارند که هنوز کشف نشدهاند. »

    چه نتیجه ای گرفتی‌ها ؟! خودت خندت نگرفت؟
    چه کسی ضمانت می‌کنه که بعدن نفهمن اشتباه کردن؟
    مثل هزاران مورد دیگه که بعدن می‌فهمن اشتباه بوده و به خاطر نقص دانش تو اون موقع فکر کردن خطرناکه.
    در ضمن این همه آدم که گوشت خوک می‌خورن٬ مردن؟!

  18. پس اگر اینطوریه قضیه جنون گاوی و حلال بودن گوشت گاو را چطور میشود تو جیه کرد؟

  19. بیماری تریشینیوز در اثر خوردن گوشت نپخته ی خوک ایجاد میشه!!!با جوشاندن آن در 5 دقیقه از بین میره!!اگه خوک آلوده باشه که احتمالش کمه!!مثلا تنیا ساژیناتا در گاو وجود داره اگه نپزیم پس اونم نخوریم مگه میشه؟

بیان دیدگاه